Pagina's

dinsdag 24 april 2012

Handleiding t-shirt met rond kraagje

Een tijdje geleden blogde ik dit t-shirtje met een rond kraagje. Ik heb een aantal verzoekjes gekregen om te laten zien hoe je zo'n rond kraagje maakt (sorry dat het zo lang duurde) dus vandaag de handleiding. Deze manier kan ook, maar dan komt de kraag plat op het shirt te liggen. Ik heb de kraag anders getekend zodat het wat meer opstaat.

Here we go!


HANDLEIDING

Stap 1: Meet de omtrek van de hals van het t-shirtpatroon. In dit geval was de omtrek 20,5 cm



Stap 2: Teken de kraag in deze vorm en zorg dat de halszijde van de kraag even lang is als de omtrek van de hals van het t-shirtpatroon wat je net opgemeten hebt. In dit geval dus 20,5 cm. 

Stap 3: Knip de patroondelen. De kraag knip je 2x aan de stofvouw.

Stap 4: Stik de schoudernaden

Stap 5: Stik de kraag die je hebt geknipt met de goede kanten op elkaar en stik ze op elkaar (laat de halszijde open). Ik heb hier een paspelbandje tussengestikt maar dat hoeft dus niet. Normaalgesproken zou je bij een kraag de onderkant verstevigen met vlieseline maar omdat het tricot is en de kraag mee moet rekken als je het over het hoofd trekt doen we dat nu niet.

Stap 6: Geef knipjes in de naad en keer de kraag. Stik de rand door met een tweelingnaald.

Stap 7: Leg de kraag langs de hals van het t-shirt en zorg dat de uiteinden aan de voorkant dicht langs elkaar liggen. Stik/lock nu de kraag vast aan het t-shirt.

Stap 8: Stik aan de voorkant nog een stukje door met d etweelingnaald zodat de naad niet omhoog komt.

Stap 10: Maak de rest van je t-shirt af. Hier zie je hoe je een kapmouwtje maakt.


Stap 11: Zoek perfecte knoopjes en je bent klaar !


Stof en paspel: Het Stoffenspektakel
Knoopjes: opheffingsuitverkoop

20 opmerkingen:

  1. Wat een super duidelijke uitleg! Bedankt, want 't is een prachtig t shirt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super super super mooi dat kraagje! Ga ik zeker onthouden! En die paspel en knoopjes maken het echt wel af! Waw!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooi mooi mooi!!! liefs, mimi xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Netjes! Helaas minder geschikt voor mijn jongens.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zou ik wel es voor mezelf willen maken, merci voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leuk! Bedankt dat je de moeite hebt genomen om het uit te leggen! Mag ik jou nog vragen waar jij het patroon voor het shirtje vandaan hebt? Of heb je het zelf getekend!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het t-shirt patroon hiervan afgeleid http://www.etsy.com/listing/62855827/urban-unisex-hoodie-pattern-and-tutorial
      Het is eigenlijk een vest/trui patroon maar ik heb voor het t-shirt 2 maten kleiner genomen dan dat mijn dochter eigenlijk heeft (wel verlengd natuurlijk).

      Verwijderen
  7. fijn bedankt! (en bij deze gepind...)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh zeg, zo mooi retro! Ik zou zo'n stofje nooit gekocht hebben maar nu ik zie wat voor moois je daarmee kan maken, ga ik er ook naar uitkijken!
    En dank je wel voor de handige uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super mooi t-shirtje! Deze handleiding zal ik zeker gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. JOEPIE!!! Ik ben helemaal verliefd op het kraagje, ik ga deze dus zeker proberen! Merci

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar zeg, fantastisch gewoon, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ook die knoopjes zo mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha mama Pluis,
    Ik word helemaal vrolijk van je uitleg, en ga ook even op zoek naar stofjes. Wel een vraagje: hoe zet jij de kraag netjes aan met de lockmachine? Ik vind dat altijd lastig met zulke delen dierond lopen, zonder begin/einde. Heb je een tip?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leg het stukje wat je naait telkens even recht en stop dan even zodat je de rest van het t-shirt even goed kunt leggen. Je laat de naald van de stof afglijden als je ongeveer 2cm over het begin bent gegaan. Ik vrees dat het gewoon een kwestie van heel veel oefenen is (ik weet het, het is een cliche:)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb ook al zulke kragen gemaakt, maar ik teken die steeds met de ronding van het patroon mee. Ik zal deze manier ook eens proberen en het verschil eens bestuderen...

    BeantwoordenVerwijderen