Pagina's

woensdag 28 maart 2012

Hoe maak je een paspelzak ?

Ik hou van broekjes maken omdat je er oneindig mee kunt varieren. Voor Kleine Pluis maakte ik dit keer een broekje met paspelzakjes. Geen idee hoe je zo'n paspelzak maakt ? Let dan goed op want hier volgt de HANDLEIDING:




1. Teken op de binnenkant van de stof een rechthoek. De rechthoek hierboven is 8 cm breed en 2 cm hoog.

 2. Leg een stuk stof waar je de zak mee wilt maken op de goede kant van de stof. Het stuk stof wat ik hier gebruikte is 12 cm breed en 24 cm lang.

 3. Speld vast.


4. Stik de lange zijden van de rechthoek.

 5. Zo ziet het er aan de andere kant uit.

 6. Knip in het midden in (door beide lagen stof) en naar de hoeken toe.

 7. Knip van beide zijden 1 millimeter af zodat de stof er mooier omheen gevouwen kan worden.

 8. Trek het stuk stof naar de andere kant.

 9. Dan ziet het er zo uit aan de binnenkant.

 10. En zo aan de buitenkant. Zoals je ziet hier nog een beetje scheef dus dat moet je even recht trekken en goed strijken.
   
 11. Zijkanten even doorijgen met rijgdraad zodat het niet verschuift bij het stikken.

 12. Stik er langs. Begin ergens in het midden en niet in een hoek.

13. Rondom doorgestikt.

 14. Aan de binnenkant vouw je de stof dubbel om een zak te maken. 

15. Locken of vastnaaien/zigzaggen en je paspelzak is klaar !


Patroon Broek: MADE patroon maar dan aangepast.
Stof: Stretch jeansstof (ik had nog een stuk stof over van toen ik dit broekpak maakte) en de stof voor de paspelzak is een restje van het kussen wat ik eerder al eens maakte.

17 opmerkingen:

  1. Zo netjes en mooi! Ik voorspel een nieuwe hit in blogland, ga ik onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, dank je wel! Ga ik zeker eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Netjes! Echt leuk, ik ga eerst eens een broek leren maken denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je kan er wat van ! Bedankt voor de handleiding !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooi broekje. Ik maak met hetzelfde patroon een broek maar weet niet goed waar ik de zakken moet zetten achteraan.
    Dit staat niet aangegeven op het patroon. Kan je me helpen.
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De achterpas heb ik als volgt getekend: Je begint 4 cm van boven tot middenachter en trekt de lijn naar 3cm van boven op de zijnaad. 3cm onder die lijn plaats je de zak.

      Verwijderen
    2. mijn dank is zeer groot
      blessi

      Verwijderen
  6. Duidelijk: jij bent de broekenkoningin!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gepind! Bedankt voor de mooi uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw! Ik pin hem ook! Nog nooit in mijn leven zakken gemaakt, maar deze moeten toch wel lukken denk ik zo. Merci!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel goed uitgelegd, mijn felicitatie.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 9 jaar later zijn er nog steeds mensen die je blog lezen en die deze paspelzak-werkwijze zeer waarderen om de eenvoud. Ik ga hem morgen proefdraaien, ben bezig met een gilet waar er 3 in moeten komen

    BeantwoordenVerwijderen